VAS “Latvijas Dzelzceļš” saimniecisko darbību kopš 2022. gada marta ievērojami ietekmējuši ārējie faktori, kas saistīti ar ģeopolitiskās situācijas izmaiņām un noteiktajām starptautiskajām ekonomiskajām sankcijām pret Krieviju un Baltkrieviju. Iesniegtajā vadības ziņojumā VAS “Latvijas Dzelzceļš” norādījis, ka kravu pārvadājumu apjoms 2024. gadā bija 11,47 milj. tonnu, kas ir par 26,7% mazāk nekā 2023. gadā. Lielākais īpatsvars kravu pārvadājumos ir importa darījumi, kas veido 62% no kopējiem pārvadājumiem. To apjoms, salīdzinot ar 2023. gadu, pērn sarucis par 26,2%.
2024. gadā būtiskāko pārvadājuma daļu veidoja graudi, graudaugu pārstrādes produkti, sēklas un augļi (43,1%) un nafta, naftas produktu pārvadājumi (19,2%). Kopējā pārvadājumu apjomā minerālmēsli veidoja 5,3%, koksne un tās izstrādājumi – 3,5%, akmeņogles – 1,3%, bet pārējās kravas 27,6%.
Pagājušajā gadā VAS “Latvijas Dzelzceļš” turpināja darbu pie iepriekšējos gados izvirzītajām prioritātēm – efektivitātes veicināšanas –, pārskatot biznesa, organizatoriskos un tehnoloģiskos procesus, lai palielinātu koncerna saimnieciskās darbības efektivitāti un samazinātu izmaksas, kā arī nodrošinātu koncerna konkurētspējīgu un ilgtspējīgu darbību nākotnē.
“Lursoft IT” pieejamie dati liecina, ka 2024. gadā VAS “Latvijas Dzelzceļš” apgrozījums samazinājās līdz 155,10 milj. EUR, kas ir par 6,23% mazāk nekā gadu iepriekš. Pārskata gadu uzņēmums noslēdza ar 32,85 milj. EUR zaudējumiem. Būtisku ietekmi uz tiem atstāja neto aktīvu vērtības samazinājums par 31,21 milj. EUR. Iesniegtajā vadības ziņojumā norādīts, ka aktīvu vērtība samazināta kravu pārvadājumos ekskluzīvi izmantotajai infrastruktūrai, īpaši tajos dzelzceļa ceļa posmos, kur bija vērojams būtisks pārvadājumu kritums. Jānorāda, ka “Latvijas Dzelzceļš” konsolidētais apgrozījums 2024. gadā samazinājās līdz 233,74 milj. EUR (2023. gadā – 263,53 milj. EUR), bet koncerna zaudējumi veidoja 38,98 milj. EUR. Koncerna vidējais darbinieku skaits 2024. gadā bija 5742 strādājošie. “Latvijas Dzelzceļš” koncernā bez AS “Latvijas Dzelzceļš” ietilpst arī SIA “LDZ CARGO”, SIA “LDZ ritošā sastāva serviss”, SIA “LDZ Loģistika”, SIA “LDZ apsardze” un AS “LatRailNet”.
Neskatoties uz kravu pārvadājumu apjomu samazināšanos, VAS “Latvijas Dzelzceļš” turpina nodrošināt infrastruktūras un pakalpojumu sniegšanas kvalitāti. Uzņēmuma kopējie kapitālieguldījumi 2024. gadā veidoja 58,87 milj. EUR. Infrastruktūras attīstībā ieguldīti 41,66 milj. EUR, bet atjaunošanā – 17,21 milj. EUR.